UNGA OCH VUXNA HUNDAR
Vi välkomnar både unga och vuxna hundar, med deras förare för en trevlig och utvecklande samvaro.

VARDAGSUPPFOSTRAN OCH EN TREVLIG SAMVARO!



                                                                                                                                                           BILDEN: Emma och jag (William) i värmande sol!

Jag ansvarar för kursen. Men jag har duktiga medhjälpare.
Veterinären Caroline ingår i gruppen. Hon hjälper mig dessutom då vi behöver dela gruppen och ge en mer personlig hjälp till någon/några deltagare. Dessutom finns hon tilgänglig inom teorin, speciellt i frågor kring vård och medicinering. En mycket värefull tillgång i gruppen.

Därutöver hjälper Bengt Edlund och Ann Ross till med praktiska göromål. Suveränt!
MVH/William.
--- --- ---

... Men VARDAGSLYDNAD då ...?


Nja ... visst vill jag att min hund ska komma
när jag kallar, och visst måste hunden stanna kvar
när jag visar att det är det som gäller.
Men, det är inte där vi finner grunden.
Fortsättning nedan ...


                                         
                                                      
                                                                         


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Tankar om kursen  ...

Idag är hunden en naturlig medlem i familjen.
 
Jag tänker mig att idealet inom en familj är en nära relation, som grundar sig på trygghet, ömsesidig respekt och tillit. I en sådan relation lever vi i samförstånd och empati. Båda parter har glädje av varandra. Detta gäller även för hunden och mig.
 
Det är ett stort ansvar att ha hund. Om hunden uppför sig illa, visar aggression och är allmänt besvärlig och oregerlig, kan du välja att lämna bort den, göra dig av med den. Men om det är du som är helt hopplös och uppför dig illa - kan jag som hund inte välja bort dig. Inte välja att flytta in hos min trevliga granne - som alltid "klappar om mig och ger mig godis".
     OK. Det är jag som har ansvar, jag som bestämmer ... men inte jämt. Hunden måste också ibland få känna att den kan välja: Hunden kanske tänker att nu, vill jag följa den här stigen ... här vill jag stanna och nosa ett tag. Härliga dofter! Grannens söta pudel har nyligen varit här ...
     När vi går över vägen tillsammans är det jag som ser till att ingenting händer. När vi på promenaden möter ett främmande ekipage är det jag som har hela ansvaret.
 
Men ... VARDAGSLYDNAD då? Nja, säger jag. Inom familjen är det helt förlegat att en part kräver fullständig lydnad av en annan. Så var det fram till mitten av det förra seklet, strax efter andra världskriget. Barn skulle lyda, sitta tysta vid matbordet och låta vuxna tala. Jag vänder mig helt emot gammaldags, auktoritära krav på absolut lydnad. Men hundar kan väl inte göra som de vill? Inte skutta omkring och skälla, morra åt allt och alla som vi möter, inte slita och dra i kopplet osv.
 
Du som känner mig vet att ...
när vi är ute och går, utmed vägen, på trottoaren, så går vår Emma bredvid husse eller matte - utan koppel, utan kommandon. I skogen joggar hon omkring, strax före, strax efter. Ibland stannar hon för att nosa lite extra. Snart är hon ifatt oss. Svansen viftar nästan jämt.
     När jag vill att hon ska komma, hukar jag mig, kanske sätter mig ner, Vi får ögonkontakt. Och hon kommer joggande emot mig, glatt viftande. Jag kramar om henne, berömmer och muntrar upp. Hon springer glatt iväg efter en intressant pinne att tugga på.
     Alla människor; alla hundar är inte lika. På kursen diskuterar vi uppfostran - av både förare och hund. Hunden ska ju vara en social tillgång i vardagen - när vi besöker någon, när någon kommer hem till oss. Inte någon som vi måste låsa in!
     Och så övar vi förstås - men inte bara sådant som vi förare vill, utan också sådant som hunden uppskattar, förstås.

............................



 
Intressant?


.........


Kontakt: William Karlfeldt, via mail: william.karlfeldt@gmail.com

--- --- --- --- ---


Praktiska övningar:

Vi hjälper dig och hunden med övningar i följsamhet, kontakt, samarbete, koncentration,  impulskontroll, avslappning, passivitet, hundmöten m.m.
     Miljöombyte, dvs. träning på olika platser kan också vara ett viktigt komplement. Och naturligtvis tränar vi grundläggande moment, som inkallning, stanna kvar, gå fint, sitt - ligg - stå osv. Om detta är alltför svårt, så tar vi det från grunden. Är det för lätt, så lägger vi in störningsmoment ...
     Är det någonting som är viktigare än de övriga färdigheterna? Hunden måste få vara fri och sträcka ut ibland - om inte annat, så inom inhägnat område. Men ... den måste absolut komma då vi kallar på den. Och den ska komma med fart!!!

En promenad ska vara trivsam för alla parter - inte en dragkamp! Och naturligtvis ska din hund kunna stanna kvar, då du kommenderar detta. Detta är lika självklart som att den kommer då du kallar på den. 
  
Om några av er inte har kommit så långt, så anpassar vi svårighetsgraden därefter. Om ni har kommit lite längre, så ökar vi svårighetsgraden för er, med mera fokus på tempo och störningar ... gå fot utan koppel, stanna kvar och inkallning av flera hundar samtidigt, avslappningsövningar, inkallning förbi frestande godis ... m.m.

Naturligtvis tränar vi också på det just du önskar träna!

Om du har en något äldre hund ...
Det finns ett talesätt: "Det går inte att lära gamla hundar att sitta". Ska vi slå vad?
Jag tror att även äldre hundar både kan, och behöver sitta ibland, och kanske vila en stund.
---------------------------------------------

Lästips:

Kerstin Malm: "Tänk om jag kunde lyssna" 
Per Jensen: "Den misförstådda hunden" och "Djurens känslor".
Åsa Ahlbom: Vardagsuppfostran med känsla och respekt.
Kenth Svartberg: "Bra relation" med honnörsorden trygghet, samarbete och bestämmande.
Eva Bodfäldt: "Kontaktkontraktet"! 
Peter Ekeström: Hundskolan: Grundlydnad & skötsel
... ... ...
Jag utgår ifrån bland annat dessa författare och deras böcker i våra samtal under teorin
och övningar i praktiken.

MVH/William.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------